Od 1 stycznia 2026 roku w Polsce każdy profesjonalny użytkownik środków ochrony roślin będzie musiał prowadzić elektroniczną ewidencję zabiegów. Zmiana wynika z unijnego rozporządzenia, które ma ujednolicić sposób dokumentowania stosowania pestycydów w całej UE. Obowiązek dotyczy rolników, sadowników, plantatorów oraz firm świadczących usługi ochrony roślin.
Co obejmuje ewidencja?
Elektroniczny rejestr ma zawierać takie informacje jak:
- data i godzina wykonania zabiegu,
- rodzaj środka ochrony roślin oraz numer zezwolenia,
- dawka środka na hektar,
- obszar poddany zabiegowi,
- lokalizacja pola lub uprawy,
- nazwa uprawy lub miejsca zastosowania.
Dane będą wprowadzane do systemu w ramach Portalu Rolnika, prowadzonego przez Główny Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa (GIORiN).
Kogo obejmuje obowiązek?
Obowiązek dotyczy wszystkich profesjonalnych użytkowników środków ochrony roślin, ale przewidziano okresy przejściowe dla mniejszych gospodarstw:
- gospodarstwa do 20 ha – od 1 stycznia 2028 r.,
- do 5 ha – od 1 stycznia 2030 r.,
- do 2 ha – od 1 stycznia 2035 r.
Najmniejsze gospodarstwa, poniżej 2 ha, będą zwolnione z prowadzenia ewidencji elektronicznej.
Jak przygotować się do zmian?
Rolnicy powinni już teraz zapoznać się z nowymi przepisami, uczestniczyć w szkoleniach i testować system w fazie pilotażowej, która rozpocznie się w połowie 2025 roku. Dzięki temu łatwiej będzie przystosować się do obowiązku od 2026 roku.
źródło zdjęcia:

