Choć liczby nie biją w tym roku na alarm, biją w rytm oczekiwań rynku: Port Gdańsk, mimo 26-procentowego spadku przeładunków zbóż w pierwszym półroczu 2025 roku, nie zwalnia tempa. Z ponad 1,1 mln ton na pokładach 212 statków nadal pozostaje jednym z najważniejszych ogniw eksportowego łańcucha polskiego rolnictwa – i właśnie szykuje się na szczyt sezonu.
Zboża i logistyka: terminale i ruch lądowy
Za imponującymi liczbami kryje się skoordynowany wysiłek logistyczny, który rozgrywa się zarówno na lądzie, jak i na wodzie. Port Gdańsk, łącząc tradycję z inwestycjami przyszłości, rozbudowuje swoją infrastrukturę z myślą o coraz bardziej wymagającym sezonie eksportowym. Szczególną rolę odgrywają tu terminale zbożowe i powstający Gdański Agro Terminal, który ma zmienić skalę operacji i unowocześnić obsługę towarów rolnych.
Łącznie dziewięć terminali przy nabrzeżach Bytomskim, Szczecińskim, Wiślanym, Oliwskim i Zbożowym obsługiwało przeładunki zbożowe, a także transport drogowy i kolejowy: w ruchu lądowym przekazano około 39 tys. samochodów ciężarowych, a koleją przetransportowano 380 wagonów, co świadczy o szerokim, wielomodalnym podejściu logistycznym portu.
W 2025 roku ruszyła budowa Gdańskiego Agro Terminalu (GAT), który do końca roku ma zwiększyć przeładunki zbóż o około 0,5 miliona ton. W kolejnych latach planowana jest dalsza rozbudowa: magazyn (30 tys. t) oraz silosy (100 tys. t), docelowo osiągające 3 miliony ton rocznie i 160 tys. ton pojemności magazynowej. Dla porównania obecna pojemność wynosi 35 tys. ton, a roczne przeładunki – około 700 tys. ton.
Reakcja na zmienność rynku
Rynek zbóż cechuje duża wahania – wpływają na to zarówno czynniki geopolityczne, jak i klimatyczne. Terminal GAT projektowany jest na wytrzymałość operacyjną w takich warunkach, by zapewnić elastyczną infrastrukturę logistyczną gotową na różne scenariusze popytowe i podażowe.
Port Gdańsk, mimo chwilowego obniżenia wolumenów zbóż, konsekwentnie rozwija infrastrukturę i logistykę, by wspierać eksport rolniczych plonów. Nowe rozwiązania – w tym system awizacji pojazdów, punkty buforowe i rozbudowa terminali zbożowych – przygotowują port do obsługi większych wolumenów w nadchodzącym sezonie. Dzięki nim Polska umacnia pozycję eksportera zbóż w skali regionalnej i globalnej.
Cezary Majewski

